BERFIKIR DENGAN OTAK BARU

No Comment - Post a comment


BERFIKIR DENGAN OTAK BARU
7-12-06 (Khamis)

Saya cuba membawa sahabat-sahabat pembaca kepada penggunaan otak kita selama ini. Soalan saya bagaimana otak kita boleh berfikir? Bilakah seseorang manusia mula berfikir?...Berfikir dengan dimensi lama atau dimensi baru? Berfikir dengan otak beriman daripada otak kufur……

Kita manusia mula berfikir apabila ditiupkan ruh kita ketika kita berada di dalam perut ibu kita yang dipanggil Rahim. Sebenarnya pengaruh dan cara berfikir seseorang ibu sewaktu mengandung anaknya sangat mempengaruhi cara berfikir janinya. Apa yang dimakan, diminum, disentuh,dibaca, didengar dan secara keseluruhannya yang dibuat oleh seorang ibu amat-amat mempengaruhi anaknya sewaktu sedang ‘transit’ dalam perut ibu. Satu alam Rahim yang sempit dan gelap bagi seseorang anak…..

Apabila manusia mula keluar menerjah daripada alam Rahim, sistem otak mula bergerak aktif. Semua pacaindera mula berfungsi dan segala maklumat mula dipindahkan ke dalam otak manusia dan ditafsirkan. Begitu juga dengan bahasa…bagaimana manusia mula mempelajari bahasa dengan mendengar ucapan-ucapan daripada ibu-bapa dan yang yang bercakap dengannya.

Rupa-rupanya otak kita merupakan satu teknologi yang amat hebat kerana dapat merekod semua gelombang bunyi, cahaya dan rasa hingga direkod dalam otak manusia. Katakan seorang bayi menyentuh tangan dan merasa sesuatu….dia mula mentafsirkan kasar,lembut, licin ,bulat, empat segi dan lain-lain.

Islam yang diciptakan Allah untuk semua makhluknya merupakan agama Fitrah. Sebagaimana yang kita ketahui ialah apabila sejak lahir anak-anak akan diazankan disebelah kanan dan diiqamahkan disebelah kiri. Orang bertanya…mengapa dibuat waktu lahir? Fahamke budak tu?....Inilah soalan daripada manusia yang mungkin tidak diazankan waktu dia dilahirkan dulu…Apakah anda tahu gelombang bunyi yang diazankan oleh bapa akan direkodkan di dalam otak bayi tersebut.

Maka seorang bayi akan membesar menjadi kanak-kanak, remaja, dewasa dan seterusnya. Sepanjang perjalanan membesar manusia mula merekod dan menganalis keadaannya sekitar. Manusia mula berlajar daripada pengalaman yang dilalui. Jika berlaku keadaan trauma dia mula mempelajarinya. Jika buat sesuatu maka…akan jadi sesuatu.

Cuma fungsi otak yang bersikap fizikal tidak mampu menerima dan merekod benda yang tiada gelombang yang jelas. Maknanya otak tak mampu memikirkan sesuatu yang ghaib dan ‘tiada dalam pandangan’. Berfikir dengan apa? Bagaiamana anda berfikir? Di manakah anda berfikir? Apakah yang anda rasa? Bersambung……..

Dapatkan dan download bagaimana anda berfikir 'secara percuma' mengikut pandangan Harun Yahya di http://www.harunyahya.com/indo/buku/bagaimanaseorang001.htm

 
This Post has No Comment Add your own!

Post a Comment