MELAYU AKAN HILANG DI DUNIA……..

No Comment - Post a comment

MELAYU AKAN HILANG DI DUNIA……..
26 NOVEMBER 2006
AHAD

Hari ini bangsa kita mulai berhadapan dengan isu-isu besar membabitkan pelbagai isu-isu panas. Antara isu yang ketara tetapi cuba diselindungkan oleh pihak tertentu ialah berkaitan isu murtad. Isu murtad ini telah lama disuarakan oleh para ulama’ suatu masa dahulu, tetapi kita dikecewakan dengan satu persatu umat melayu mengubah diri dan juga pendirian mereka. Di mana silapnya?......kenapa umat Melayu sudah mulai mengubah cara hidup meraka. Isu murtad adalah isu yang paling kronik dalam masyarakat melayu hari ini. Mungkin isu mat rempit, dadah, kes bunuh Altantuya dan tanah runtuh antara-antara isu yang panas, tetapi ia tidak sepanas isu murtad.

Kita mula merindui generasi pemuda bangsa Melayu yang boleh kehadapan mempertahankan Islam dalam kehidupan mereka. Mempertahankan bangsa kita daripada dijajah oleh aqidah yang selain daripada Islam. Siapa lagi yang nak mempertahankan aqidah ummah ini jika bukan kita? Aduh….bangsaku…ke manakah sudah kita hari ini?..Kita bangga dengan ekonomi ummah? Kita bangga dengan akhlak ummah hari ini? Kita bangga dengan pegangan aqidah Islam kita?....Apa yang dibanggakan jika Melayu akan hilang di dunia……….

Melayu akan hilang di dunia jika mereka tidak menjadikan Islam sebagai panduan dan tatacara kehidupan mereka. Sebenarnya bangsa kita adalah suatu bangsa yang utama mendifinasikan bangsa Melayu sebagai “ bangsa Melayu ialah orang yang Melayu yang mengamalkan budaya Melayu, pakaian Melayu….dan juga berugama Islam”. Syarat-syarat ini nampaknya sudah semakin longgar….kerana tiang utama iaitu Islam telah dilontar dan dijuzukkan dalam kehidupan ummah Melayu. Betapa ramai anak muda bangsa kita hari ini yang budayanya, pakaiannya, cara hidupnya seperti orang Barat…bangsa kulit putih. Ini bermakna sudah ramai “Melayu” yang hilang di dunia walaupun pada zahirnya dapat dilihat oleh mata…….Fikir-fikirkanlah…..

 
This Post has No Comment Add your own!

Post a Comment