WASIATKAN ISLAM PADA KETURUNANMU

No Comment - Post a comment

WASIATKAN ISLAM PADA KETURUNANMU
27 NOVEMBER 2006
AHAD

Apa yang saya cuba nak utarakan di sini ialah berkaitan dengan mewasiatkan Islam kepada keturunan kita. Betapa pentingnya perkara ini saya lontarkan kepada anda semua sebagai satu pedoman buat diri saya dan anda semua. Satu perkara besar yang telah kita lupa ialah mewasiatkan Islam pada keturunan cucu cicit kita. Hakikatnya kita tidak akan sempat berjumpa dengan selepas cucu ataupun cicit kita. Maknanya kita hanya sempat berjumpa dan bersua dengan generasi peringkat cucu cicit kita sahaja. Namun harus diingat cucu cicit anda akan melahirkan anak-anak dan keturunan mereka juga.

Nah!....betapa besarnya keluarga keturunan kita. Namun selain daripada wasiat harta yang paling penting ialah wasiat Islam kepada keturunan kita sebagaimana yang telah dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s kepada anak-anaknya yang telah difirmankan oleh Allah dalam al-Quran yang berbunyi :



Maksudnya :

[2.132]
Al-Baqarah
Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Yakub. (Ibrahim berkata): "Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam".

[2.133]
Adakah kamu hadir ketika Yakub kedatangan (tanda-tanda) maut, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apa yang kamu sembah sepeninggalku?" Mereka menjawab: "Kami akan menyembah Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu, Ibrahim, Ismail dan Ishak, (yaitu) Tuhan Yang Maha Esa dan kami hanya tunduk patuh kepada-Nya."

Maklumat dan perbahasan lanjut anda boleh melawati laman web berikut :
http://www.geocities.com/afadhlis/ilmiah10.htm

 
This Post has No Comment Add your own!

Post a Comment